Ина – нашият доктор… по Мода

ina interview

Първият ни Доктор в екипа… Но по Мода! Различна, интересна, лъчезарна, но понякога с толкова сериозно изражение на лицето, докато е съсредоточена в творенето на поредното уникално произведение. Винаги е развълнувана и вдъхновена, забързана от едната стая с материали до другата, където вече е затрупана с такива, но никога не са й достатъчни, защото “винаги може повече”. Ина е сърдечна и емоционална и, както сама казва, не може да издържи 2 седмици, ако не отиде поне на няколко изложби.

Ина е художник и доктор в областта на съвременното изкуство и концептуалната мода. Взима участие в множество научни конференции и зад гърба си има утвърден опит в работата с известни художници, културни институции и галерии. Освен богатия организационен и научен опит, Ина нескрито споделя опита и страстта си към преподаването на приложни изкуства и мода на малки и големи. Общуването с тях я зарежда истински, формирането им на вкус към изкуството, усет към модния стил, рисунката, модната илюстрация и дизайна още в най-ранна възраст държи Ина ежедневно на креативна вълна. Днес тя е нашият преподавател в Лятна Академия по предметите Моден дизайн и Дизайн и проектиране и се вдъхновява от идеята, че досегът до естетичното и опитът за летене в необятното небе на изкуството дават неповторимата възможност на всяко дете да се докосне до най-цветната си и фантастична мечта и да надминава себе си неусетно. Ето какво казва тя за себе си.

Опиши се с 1 изречение…

Твърде сериозна за възрастта си, но разкрепостена, без всякакво корпоративно чувство за хумор, но твърдо вярваща в истински добрите хора и позитивизма в отношенията.

По какво преподаваш?

Курс Моден дизайн за деца 9-14 г., Дизайн и проектиране 9-14 г. и Приложна креативност за деца 6-8 г.

С какво се отличават тези курсове?

Бих искала да споделя за курс Моден дизайн, който е синтетичен и нов тип изкуство. Винаги се е различавал от останалите видове изкуства по иновация, синтез, колаборация между различни видове специалисти. Модата е сътрудничество, тя се ражда в екип и това е ключовият момент за всеки един моден продукт. Специално за курса по Моден дизайн във Fusion Academy тази година е важно да се каже, че е с уникална програма, която се базира на възможно най-добрите практики от професионалния свят, както и от сферата на образованието. Знаете, че ако избщо има логика в модата или някакъв вид форкастинг или предвидимост, то тук става дума буквално за рециклиране на десетилетия, стилове, субкултури, практики от изкуството, архитектурата и всички видове дизайн.

В програмата тази година е включена като база цялата мода на XX век или по-скоро акценти от меинстрийм вълни на всяко едно десетилетие. Това е с една единствена цел, да се създаде умението у децата да разкодират културните кодове на модата, които дизайнерите сега влагат в колекциите си, да умеят да разчитат произхода на стиловете в най-новата история на модата, а и не само това, практически да се сблъскат със задачи, които провокират да използват като медия съвременни средства с духа на времето, в което живеем. Завършвайки този курс, те ще знаят теоретично и практически за структурата на модата, ще възприемат модата като система и възможност за смел експеримент.

Според теб, кой е най-добрият начин да се възроди у децата любов към изкуството?

Децата трябва да намерят собствената си роля като творци, да успеят да видят какви огромни възможности имат, благодарение на собствената си фантазия, усет за цвят и форма, композиция и уникален вътрешен свят. Те трябва да видят колко лесно, забавно и изкушаващо е изкуството тогава, когато се научим да говорим на неговия език.

Имаш ли си любим момент от преподаването ти на деца досега?

Щастлива съм, че докато преподавам, аз имам поне един любим момент всеки ден и това е формула, която ме преследва от самото начало на преподавателската ми практика. Аз се изненадвам всеки ден от поне едно нестандартно решение на различни деца, в зависимост от задачите, които поставям и предмета, който преподавам.

Какво ти даде на теб изкуството и може ли днес това да бъде дадено и на децата?

Не мога да кажа какво ми е дало изкуството, защото това би означавало да дам дефиниция на самия живот. Защото целият ми съзнателен живот се е движил по широкия път на изкуството. Толкова е просто, изкуството е начин на живот, език, който посветени разбират и говорят. Да се докоснеш до изкуството още като дете, е голяма привилегия, която ще даде отпечатък върху всичко, с което човек се сблъсква по-нататък и като млад и като пораснал и, като възрастен. Да виждаш света чрез изкуството и да станеш част от света на изкуството е рядка възможност, за която човек трябва да отглежда тези рецептори в себе си. Да си цветен, авангарден и мислещ нестандартно. Това са качества, които съвременният свят изисква от всеки модерен човек, независимо от професията му. В България липсват тези културни традиции поради много фактори, ние трябва да отгледаме този нов тип култура на информирани, съвременни и сензитивни хора. И децата, които се докосват до изкуството ще я създадат.

Ако трябва да се нарисуваш, какви цветове ще използваш?

Кобалтово синьо и фуксия. Също, смарагдово и виолет.

Представи си картината на живота си…

Със сигурност ще бъде абстрактна, асоциативна, отвлечена.

Да бъда учител е…

Всичко друго, но не и случайност.

Когато стана сутрин…

Правя кафе, избирам рокля според настроението си и слагам малко грим.

В края на работния ден…

Прехвърлям в главата си всички най-добри моменти от деня и се поздравявам за това, че и този ден съм изпълнила успешно мисията си.

Мечтая за…

Много и големи и малки неща. Човек е толкова голям, колкото мечтите си. Статусът е временно явление в обществото.

Пожелай нещо на децата.

Никога да не изневеряват на себе си и да се научат да полагат труд и усилия, за да постигат мечтите си. Защото най-сладките осъществени мечти са онези, за които си се потрудил.

Ина Трифонова
Преподавател в курсовете Моден дизайн за деца 9-14 г.Дизайн и проектиране 9-14 г.Приложна креативност за деца 6-8 г., Рисуване 5-7 г./8-10 г. и Живопис за за възрастни